Культурологізація
освіти повинна, на нашу
думку, розглядатися у контексті гуманізації та гуманітаризації освітнього
простору. Гуманізація насамперед передбачає радикальне обмеження дії моделі суб’єкт-об’єктної
взаємодії у стосунках учасників педагогічної взаємодії і побудову останньої на
засадах спілкування. Гуманітаризація ж освіти аж ніяк не зводиться до
збільшення питомої ваги предметів
гуманітарного циклу (хоча це й вельми важливо). Як стверджує В. С. Возняк,
дійсна, справжня гуманітаризація
пов’язана з активацією "третього суб’єкта” педагогічного процесу – змісту спілкування, який повинен
виступати не як зовнішній матеріал
для засвоєння, а саме як витвір людського креативного духу, тобто – як культура [1, c. 245-252]. Тим самим пробуджується
людино-утворюючий потенціал будь-якого знання – як гуманітарного, так і
природничо-наукового.
У такому смислі ми вважаємо, що культурологізація освіти аж ніяк не може
обмежуватися введенням у навчальні плани середньої та вищої школи більшої
кількості різноманітних культурологічних дисциплін, предметів, курсів. Суть справи полягає насамперед у радикальній
світоглядній та методологічній переорієнтації процесу навчання з горезвісних "знань,
вмінь, навичок” та творчі здібності
учасників педагогічного спілкування (Ф. Т. Михайлов). Саме тоді змістом
педагогічного спілкування стає власне культура
як така. А остання не може бути просто об’єктом
вивчення, засвоєння, озброєння, налаштування і впорядкування. Культура за своїм
поняттям, за своєю сутністю – суб’єктна,
внутрішньо активна, жива, і своєю суто духовною
істотністю вона цілковито звернена до
суб’єктивності кожного, хто входить у простір спілкування з нею як власне
культурою, а не зібранням артефактів, музейних експонатів, сумою інформації
тощо. Така переорієнтація освітнього
процесу і є змістом культурологізації
освіти: культура як така стає дійсним
логосом педагогічного простору:
водночас законом, думкою і словом, що збирають разом у живу цілісність все, що
відбувається в освітньому процесі, збираючи у живу цільність і не-подільність
(ін-дивідуальність) кожного учасника педагогічного священнодійства.
Саме за таких умов педагогічна взаємодія може
будуватися за логікою «глибинного спілкування» (Г. С. Батіщев), і тоді
універсалії глибинного спілкування
стають регулятивними ідеями нового педагогічного мислення. Однією з центральних
універсалій є "другодомінантність”, домінантність на усіх інших як рішуче
подолання своєцентризму, своємірства – похідних від сурогату
свободи: сваволі. Поза процесом культурологізації освіти позбутися цих
симулякрів людської активності неможливо: якщо надбання попередніх поколінь – лише матеріал для нудного вивчення,
використання, то такий підхід формує дух (душок) споживацтва й утилітаризму. І
тоді самореалізація особистості в освітній діяльності і спілкуванні набуває
неодмінних рис утвердження тільки себе,
свого.
1. Возняк В. С. Співвідношення розсудку і розуму
як філософсько-педагогічна проблема: Монографія / В. С. Возняк. – Дрогобич :
Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного
університету імені Івана-Франка, 2008. – 357 с.