Бачко Наталія Леонідівна
керівник Навчально-методичного центру кафедри філософії Дрогобицького
державного педагогічного університету імені Івана Франка (Дрогобич)
«Концепт
Чужого у контексті теорії культури»
Спілкування, яке у своїй сутності конституює
людське буття як власне людське, дає
людині досвід відповідальності, що несе на собі онтологічно важливу вагу,
оскільки зрівноважує буттєву
тотальність Я. Саме через те, що Я не пізнає
Інших за аналогією з собою, як вважав Е.
Гуссерль, а навпаки, вперше виникає у зустрічі з Іншим, Інший має бути визнаний
онтологічно первиннішим та вищим за Я,
що, у свою чергу, постає підставою для моральнісного імперативу.
Конститутивний характер спілкування
проявляється у тому, що культура, як простір проявлення особистісного буття
засновується діалогічністю людини і сама виступає як спосіб реалізації
міжособистісного спілкування. Культура – це спілкування у спільній творчій
діяльності, це спілкування як співбуття, співжиття людей.
Г. С. Батіщев
свого часу прийшов до думки, що творчу діяльність, продуктом якої і є людина та
культура як спосіб її буття, не можна зрозуміти без залучення спілкування та
всіх тих конститутивних моментів, що з нього випливають, маються на увазі, в
першу чергу, відкритість, взаємообумовленість, взаємопричетність,
співбуттєвість. Людина через предмети культури та способи людського співжиття
спілкується з іншими людьми, і її власне самовизначення неможливе без цього
посередництва. Тобто, культура через спілкування вводить людину в людський
спосіб життя, який зрештою і є для неї єдино можливим. Так само культура
неможлива без посередництва людського спілкування. Вона з’являється у світі
міжлюдських зв’язків. Можна було б, у зв’язку зі сказаним, визначити культуру
як світ людського можна буття, що вперше виникає у зв’язку Я-Інший, проте і цей
зв'язок виникає саме через культуру. Якщо культура є нічим іншим, як творенням
і вдосконаленням предметно виражених
всезагальнозначимих звернень людей одного до інших і до себе самих, то міра
культурності перетворюється на міру людяності. Ця міра є свідченням того, що
культура як світ людини через діяльнісно-спілкувальний вимір, який є творчим в
своїй основі, постає як простір заданості, відкритості, можливостей, що
рухаються у напрямку до особистісного начала людського буття.
Виникає запитання:
що змінюється, коли місце Іншого в структурі суб’єктивності займає Чужий, не
наділений характеристиками відкритості, прагнення до взаєморозуміння, а навпаки
– відлякує й відштовхує? Світ, в якому людина перенасичена найрізноманітнішими
способами соціальної ідентифікації, зрештою перетворюється на суцільний простір
чужості, де відкритість, зустріч стають непотрібними. В результаті ми маємо
суб’єкта позбавленого особистісних рис, а відчуженість стає простором, де
людина змушена існувати. Вельми складною,
на наш погляд, є проблема взаємозв’язку між феноменом Іншого і феноменом
Чужого, що змушує переглянути самі підстави людської суб’єктивності. У відповідності
до цього зазначимо необхідність загострити погляд на причинах появи феномену
Чужого у світі людських стосунків та його зв’язку з феноменом Іншого. Проблема
Чужого у сучасному філософському дискурсі пов’язана із появою проблеми
непорозуміння між людьми, самотності, загубленості індивіда у світі інформації,
соціальних стереотипів та надмірних комунікативних зв’язків, що невідворотно
з’являються у масовості культури та деструктивності. У чому власне полягає
загроза стосовно мене з боку Чужого? По-перше, загроза полягає уже в самому
ухилянні від мого сприйняття і розуміння. Чужий постає для мене у формі межі,
за яку не пускають, яка, через те, починає утискати (стискати). Окрім цього, він,
тим самим, створює біля мене (і в мені) ситуацію хаосу. По-друге, загроза
виникає, коли у стосунках з Іншим (близьким і рідним), він починає займати
увесь простір цих стосунків. В. Подорога описує цю ситуацію як
"далечінь найближчого”. Зазвичай ми досить чітко рефлектуємо загрозу з боку
Чужого щодо мене. Але ж і я так само можу постати загрозою для Іншого.
Граничне загострення проблеми
відповіді-відповідальності у особистісному бутті відбувається, коли місце
Іншого в структурі суб’єктивності займає Чужий. Поява Чужого є свідченням порушення меж між
Своїм та Іншим, їх викривлення, або ж – до крайнього відторгнення, коли Чуже
ототожнюється з ворожим, страхітливим, небезпечним, або ж до повного розмивання
усіх відмінностей, що має небезпекою розщеплення ідентичності та втрата
суб’єктивності (коли Я саме собі стає Чуже). Ототожнення Чужого з
Ворожим лякає і природно викликає пошук можливостей подолання Чужого. Як же вберегтися
за таких умов, від Чужого? Хоча, точніше буде сказати, як вберегти
Чужого? Ми стверджуємо, що проблема Чужого повинна бути обернена з ракурсу "як
вберегтись від Чужого” у смисловий план "як
вберегти Чужого”. Відкритість до нього, готовність до спілкування з ним,
прийняття та бережливість до його абсолютної відмінності та інакшості повертає
людині гармонію її власної суб’єктивності
Бо
насправді Чужий – це феномен, який існує тільки для мене. Це мій Чужий. Це я
своєю поведінкою і відношенням перетворюю Іншого на Чужого. Він народжується в
мені. Це – "прихований лик нашої ідентичності” – вважає Ю .Кристева. Чужий народжується всередині
нашого Я. Наступний крок – Я саме собі стає Чуже. Боротьба з Чужим стає
боротьбою з собою. Зворотній шлях – шлях відкритості йому назустріч, що миттєво
надає Я основи і реалізує потребу в самоідентифікації.
Зникає страх за своє Я, зникає і Чужий.
Вельми гостро і драматично проблема Іншого постає у ситуації розщеплення
ідентичності індивіда в світі соціальних стереотипів та надмірних
комунікативних зв’язків. Проте, не Інший, а Чужий, є тим, хто визначає
міжлюдські стосунки за таких умов. Чужий – дивний, той, що контрастує зі
звичним оточенням, незнайомий, невідомий, недоступний для розуміння, а тому
може сприйматися як страхітливий, лякаючий, ворожий, не піддається жодному
сприйняттю та розумінню. Чужий з’являється як спотворення людського буття, його
розщеплення на конфліктуючі фрагменти в ситуації світу, де утилітарні зв’язки переносяться на
стосунки між людьми, де зростає байдужість, світу без Бога та „екстазу
комунікації”, де надлишок адресатів переростає в їх симуляцію. Зняття цієї
несправжньості існування - вихід на такий рівень спілкування (углиб), що береже, оберігає Іншого, у тому числі – і Чужого. Готовність
до спілкування, яке підтримується постулатом безумовного пріоритету Іншого, є
шансом для буття особистості на тлі зростаючих кризових явищ сучасної культури.
Вміння побачити Іншого, вміння зустріти
Чужого належить до основи людського буття. Прийняття Іншого – це здатність
великої душі вмістити увесь світ, як він є, і бути незадоволеним у цьому світі
тільки собою. Переосмислення себе, що тримається відповідальністю за Іншого, і
є таким підходом, при цьому відповідальністю за кожного Іншого. Дана проблема
насправді дуже глибоко зачіпає самі основи людської суб’єктивності, і, гадаємо,
є шансом для неї на тлі розщепленості мозаїчного зовнішнього світу. Вихід в
постійному пошуку нових шляхів взаємовідношень. Адже завжди залишається місце
для справді людського.