Туренко Вікторія Вікторівна, кандидат філософських наук, доцент
Інституту політології та права
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Київ
Шаповалова Тамара
Вікторівна, старший викладач Донецького інституту соціальної освіти, Донецьк
Напрям І: Форми та
зміст академічної інституалізації.
Макс
Шелер стверджує, що «освіта не є навчальною підготовкою до чогось, до професії,
до спеціальності, до якогось роду виробництва. Навчальна підготовка не має
зовнішніх цілей. Освіта існує лише для творення благородної людини» [6; 31 – 32]. Відомий
вислів, що освіта для нас є тим, що залишається в нас навіть тоді, коли ми
забуваємо щось конкретне з навчальних програм.
Що ж
таке може залишитися в нас, коли ми
раптом забудемо якісь дату, формулу, граматичне правило? Наша людяність, наша гуманність, наше
милосердя, добро в серці, душі. Їх людина набуває протягом всього життя,
протягом отримання освіти.
Інститут
освіти в суспільстві разом з такими інститутами соціалізації як сім`я, церква,
ЗМІ покликані формувати і соціально, і морально здорову особистість. Проте,
останнім часом в Україні спостерігається дисфункціональність інститутів
соціалізації, невиконання ними своїх функцій, що не тільки негативно
позначається на соціалізації молодого покоління, а може стати механізмом
формування девіацій.
Соціальну
організацію і духовне підґрунтя в сучасному
українському суспільстві, на думку В. П. Андрущенка, можуть винести на
своїх плечах дві особистості: духовна особа (священнослужитель)
і вчитель [1; 31].
Опорою
їм може стати особистість, що набула освіту з акцентом на гуманістичні
цінності. Що відбувається через гуманізацію і гуманітаризацію освітньої
підготовки.
Ю.
М. Афанасьєв, звертаючи увагу на особистісний компонент освіти , ставить
питання:» А чи може освіта бути негуманітарною?» І відповідає:» Бути людиною важко. Але
завдання сфери освіти – створення
максимально повних умов для розкриття людської, орієнтованої на цілісну
організацію, свідомості» [4]. Справжньою ціллю освіти і виховання є не
підготовка до шкільних чи вузівських екзаменів, а підготовка до життя. Життєві
іспити - це вчинки, які не складають, а вчиняють, а у випадку невдачі
розплачуються дуже серйозно.
Система
освіти - це не просто сукупність навчальних програм, предметів, методів,
засобів. Через
систему освіти суспільство звертається до людини, що розвивається як
особистість. Важливу роль у формуванні життєвих орієнтирів особистості школяра, студента мають гуманітарні,
філософські знання. Саме вони дають людині можливість зорієнтуватися в сучасній
мінливій дійсності, сучасній культурі,
перспективах розвитку цивілізації.
Ще
на початку ХХ століття у В. Вернадського знаходимо твердження, що з огляду на
величезну роль людини у збереженні
природи, науки природничі можна віднести до гуманітарних [2; 499]. Сьогодні
такого статусу особливо заслуговує екологічна наука.
Зважаючи
на вищеозначені факти, на філософських відділеннях університетів України в якості вступного випробовування
означено біологію, а програма з цієї дисципліни передбачає вивчення екологїї.
Натомість природничі відділення залишають поза увагою питання про збільшення в
навчальних програмах годин на філософські науки. Хоча, як відомо, питання сенсу
буття, життя передусім осягаються ними.
В
цілому ж, справа полягає в тому, аби освіта сприяла тому,щоби нове покоління
розчищало у собі внутрішні шляхи до совісті, тримало б відкритими священні
брами, за якими вона ховається. Адже якщо колись утвердиться на Землі
безсовісне покоління, воно зруйнує життя людини, культуру, – говорить Іван
Ільїн, великий філософ-гуманіст [3; 182]. Совість це голос трансцендентної сили. «Вустами
совісті «говорить Всезагальний закон, Істина. В якості морального регулятора
вона ставиться навіть вище на розсудливість [5; 523 – 524]. Для
збереження життя на Землі в часи, коли все раціоналізується, це особливо важливо.
Бібліографія
1.
Андрущенко В. Лише меншовартісні люди не цінують нашої освіти // Віче – 2010 - №15 – С. 30 – 33.
2. Вернадський В. Научная мысль как
планетное явление / Мир философии: Книга для чтения. Ч.2. Человек. Общество.
Культура. – М.: Политиздат, 1991. – С. 497 – 512.
3. Ильин И. Основы
христианской культуры. – Краматорск: «Тираж-51», 2005. – 351 с.
4. Степанова
М.А. Психологическая наука и философия в сфере образования: современное
состояние и актуальные задачи [Електронний
ресурс]: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=145&Itemid=52.
5. Словарь философских терминов / Научная
редакция профессора В.Г. Кузнецова. – М.: ИНФРА – М. – 2007. – 731 с.
6. Шелер М.
Избранные произведения: Пер с нем. / Под ред. Денежкина А.В. – М.: Изд-во
«Гнозис», 1994. – 490 с.
|