Павлова Алла Казимирівна
кандидат філологічних наук, доцент Національного університету державної податкової
служби Украйни (м. Ірпінь)
Філософське осмислення життя і смерті в усній
традиційній культурі: концепція співанки – хроніки.
Тріада «життя – смерть – життя» у
співанці-хроніці структурно розглядається як «теза – антитеза – синтез». У ній
яскраво відображено боротьбу двох ворожих сил, котрі проявляються у своїй
якісній визначеності. Протиборство Добра і Зла, Долі і Смерті виступає способом
єдино можливого здійснення еволюції розвитку. Без дії дилеми не було б
можливості ствердження перемагаючої життєвої творчої сили, яка є втіленням
безкінечності людського Буття
У найновішому виданні «Великого тлумачного
словника української мови» трагічне визначається як «категорія, що характеризує
нерозривний на даному етапі суспільно-історичний конфлікт, який супроводжується
стражданнями, втратами, навіть загибеллю людей». Трагічна смерть – «смерть, що настала
через нещасний випадок [2, с. 1467]». Сучасна естетика здебільшого
розглядає трагічне з точки зору вирішення питання взаємозв’язку прекрасного і
потворного. Трагічне − це зображення загибелі героя у боротьбі із ворожими
силами, які стоять в опозиції до прекрасного.
Власне кажучи, трагічне у мистецтві − це
площина взаємовідносин життя та смерті, людини та світу, людини та людства
взагалі. Насамперед глибокою сутністю трагедії є шлях до пізнання безсмертя та
розкриття одвічного питання: в чому ж сутність людського буття? Це питання
породжує інші: в чому сутність людського життя заради інших людей та людства? [1,
с. 31]. Перетин двох ключових елементів – реального та ідеального, їх
протистояння часто закінчується поразкою останнього, що й призводить до
трагічних завершень.
Життя – одвічна
боротьба протилежностей. Особистість не задовольняють передумови, закладені
одвічною сутністю. Людина прагне будь-яким чином досягти своєї мети, щось
змінити, а пошук ідеалів нерідко закінчується крахом. Часто у трагічному фіналі
об’єктно-суб’єктних відносин буває винним і сам суб’єкт. Якщо культура вбачає
певний спосіб пошуків сенсу, то смерть у порівнянні з такими категоріями, як
краса, свобода, любов є тим, до чого цей сенс прирівнюється. Сучасні філософи
стверджують, що смерть є природним, субстанційно-позакультурним феноменом [3,
с. 18].
Трагічний конфлікт у
співанці-хроніці часто співвідноситься з матеріальною нерівністю. У пісні «Ой
кує ми зозулечка вілинула в вишню» йдеться про вбивство Андрія Угринця
односельцем Семеном. Останній не погребував одягом убитого і з’явився у ньому
під час весілля. Одягти чужий одяг – перебрати чужу силу, а весільний – чужу
долю, тобто втрутитися в одвічний Божий порядок, а винуватця за це має бути
скарано [7, с. 230].
Смерть є своєрідним
містком, який поєднує людський світ зі світом невідомим, божественним, що
втілює цілісність і повноту; своєрідний перехід до істинного буття; вона сприяє
особливому процесу реставрації людини із первинної гріховної сутності до
сутності справжньої. Антрополог В. Несмєлов писав: «Смерть є не
незавершенням виконаної справи людського життя, а звичайним перериванням життя
<…> і людині стає достеменно зрозуміло, що пустопорожність не смерть, а,
власне, його наявне життя [5, с. 501]».
Убивство людини, за
християнським віровченням, – тяжкий гріх, який позбавлює і життя, і його
сутності. Смерть потребує осягнення людиною справжніх цінностей. У
співанці-хроніці про Андрія Угринця очевидці подій здивовані і вважають, що
першопричиною трагедії стала дивна натура Семена [7, с. 234].
Злочин заради наживи
зображено у співанці-хроніці «Та слухайте люде добрі, що си наробило» зі збірки
«Народні пісні Буковини в записах Юрія Федьковича». Сюжет розкриває вбивство
Іватрюками з метою викрадення коней молодого Бідочі за намовою старого
Ковалюка. Пияцтво та розваги Іватрюків «трималися» на крадіжках [4, с. 155].
Епізод здійснення
злочину – основний у творі. Загальнолюдські інваріантні моделі поведінки
детерміновані біологічною сутністю людини. У багатьох випадках вони
проявляються роздвоєнням мислення, усвідомленням своїх вчинків. У зображенні
вбивць проступає трагічне, оскільки виявляється хибність шляху, обраного в
стані емоційної напруги. Реальне сприйняття дійсності приходить після вибуху
негативних емоцій, які стають наріжним каменем трагічної ситуації: вбивши
Бідочу, який намагався боронити від злодіїв коней, Іватрюки жахаються свого
вчинку і проявляють жалість до убитого ними
[4, с. 155].
У співанці-хроніці
трагічне вимагає виняткового стану особистості та її особливих відносин із
суспільством. Філософське наповнення трагедії героя передбачає сутність його
характеру, збіг виняткових обставин. Основна концепція людини дає можливість
поставити в залежність від неї змістовне наповнення трагічного. Від Платона і
до сучасної філософської думки дилема «смерть – філософія» наявна повсякчас. О. Шопенгауер
у праці «Світ як воля та уявлення» зазначає: «Смерть – справжній геній або
Мусаґет філософії <…> Навряд чи люди взагалі філософствували, якби не
було смерті [6, с. 477]».
У піснях цього жанру
розгортання трагічного конфлікту – постійне напруження, яке виникає завдяки
безпосередній деталізації усіх обставин смерті героя. Сам конфлікт
безкомпромісний. У світлі моральності відкриваються потаємні риси душі людини.
Смерть викликає настільки потужні духовні переживання, що призводить людину до
глибокого внутрішнього переосмислення усього життя.
Список використаних джерел
1.
Борев Ю. О трагическом. – М.: Советский писатель, 1961.
– 392 с.
2.
Великий тлумачний словник української мови. – К.:
Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 1728 с.
3.
Великовский С. И. Культура как полагание смысла // Одиссей. Человек в истории. –
М.: Наука, 1989. – Вып. 1. – С. 17 – 20.
4.
Народні пісні Буковини в записах Юрія Федьковича / Вступна стаття О. С. Романця. –
К.: Музична Україна, 1968. – 222 с.
5.
Несмелов В. Наука о человеке. – Казань: Центр. Типография, 1905. – Т. 1: Опыт психологической истории и критики основных
вопросов жизни. – 438 с.
6.
Шопенгауэр А. Мир как воля и представление // Сочинения
в 4-х томах. – М.: Наука. – Т. 2. – 669 с.
7.
Шухевич В. Гуцульщина. Матеріали до
українсько-руської етнології. – Л.: Наукове товариство імені Шевченка, 1902. – Ч. 3. – Т. 5. – 256 с.