Магеря Олег Петрович
кандидат філософських наук
доцент кафедри етики та естетики Інституту філософської
освіти і науки НПУ імені М.П. Драгоманова
Започатковане
в останній чверті ХІХ ст., поняття інтелектуальної власності кваліфікується у
сучасній юридичній літературі як власність на будь-які результати творчої
діяльності людей, що відповідають встановленим чинним законодавством вимогам. У
відповідності з Стокгольмською «Конвенцією щодо заснування Всесвітньої
організації інтелектуальної власності» від 14 липня 1967 року об’єктами права
інтелектуальної власності вважаються нижченаведені результати творчої
діяльності: 1) літературні, художні твори і наукові праці; 2) виконавська
діяльність артистів, фонограми і радіопередачі; 3) винаходи в усіх галузях
людської діяльності; 4) наукові відкриття; 5) промислові зразки; 6) товарні
знаки, знаки обслуговування, комерційні найменування та позначення; 7)
припинення недобросовісної конкуренції.
Особливий
статус феномену наукових відкриттів полягає в їхній належності до надбань
світового співтовариства й вони не можуть закріплюватись за певним конкретним
суб’єктом у вигляді виключного права. Проте діючим у нашій державі авторським
правом охороняються результати творчої діяльності у контексті гуманітарної
сфери людської життєдіяльності. Що ж стосується прикладної етики як галузі
наукового знання, то її вимоги, норми і правила регулюють взаємовідносини та
дії вчених, визначаючи, що є припустимим та заохочується, а що вважається
неприпустимим для науковця в його професійній діяльності. У нормах етики
вченого втілюються загальнолюдські моральні вимоги і заборони, конкретизовані
стосовно особливостей наукової діяльності.
Висока
моральна принциповість передбачає розумну вимогливість при рецензуванні
(опонуванні) наукових праць та захисті дисертацій, виключаючи у той же час
дріб’язкову прискіпливість. Вона вимагає боротися з формалізмом конкурсних
обрань та просування наукових кадрів, вимагаючи урахування лише високих
професійно-ділових та моральних якостей, громадянської зрілості претендентів.
«Я завжди вважав своїм обов’язком, - говорив визначний французький вчений П.Ланжевен,
- розподіляти свої сили між служінням Науці й Принциповості.» Моральна
відповідальність ученого, його доброзичливість, самокритичність,
добросовісність добропорядність, принциповість та ін. відбиваються в його
моральному обов’язкові як вищий моральній вимозі, стрижньовому організовуючому
елементові моральної свідомості.
Морально
найдошкульнішим у вимірах моральної свідомості є явище плагіату (лат. plagium, початково
викрадання і продаж чужих рабів) – незаконне опублікування чужого твору або
його частини під своїм ім’ям, видача чужої праці (художньої або наукової) за
власний витвір і без зазначення джерела. Спорідненою з плагіатом є контрафакція
(фр.contraction – підробка;
лат. contra проти + facere роботи) – порушення авторського права, що полягає у
незаконному передрукові чужого твору; підробка літературного твору тощо. У
моральному контексті плагіат може бути кваліфікований як порушення заповіді «не
кради», а навмисне спотворення (фальсифікація) даних наукового експерименту –
заповіді «не бреши». Зазначенні порушення норм етики науки раніше або пізніше
стають відомими, закономірно тягнучи за собою моральні санкції з боку наукової
громадськості, котрі можуть бути доволі відчутними для порушника – аж до
депортації за межі процесу розвитку науки. Крім того, у патентному
законодавстві багатьох країн містяться норми за якими не визнаються винаходами
технічні рішення, які суперечать суспільним інтересам, принципам гуманності і
моралі (див.; зокрема, ст.5 п.1 Закону України «Про охорону прав на винаходи і
корисні моделі»). Цілком справедливим, на нашу думку, слід вважати висновок
відомого канадсько-українського мецената П.Яцика про те, що «кожен народ
посідає те місце в світі, на якому стоїть його наука і чим вищий цей рівень,
тим більше пошани, тим більше економічних успіхів має народ.»
Предметом
нашої національної гордості має бути той факт, що в Україні народилося шість
нобелівських лауреатів, котрі не стали громадянами Української суверенної
держави (у тому числі І.Мечніков, І.Тамм, Саймон Кузнець), але народила їх
українська земля. Видатному вченому І.Пулюю належить пальма першості у
відкритті променів незаслужено названих іменем Рентгена. Саме В.К.Рентгену
Пулюй розповів про встановлене їм явище, яке той відхилив на тій підставі, що
такого не може бути. Проте, саме за ці промені у 1901 році одержав першу в
світі Нобелівську премію. І.Пулюй поскаржився молодому тоді доктору технічної
фізики А.Ейнштейну. Але в того було своє розуміння порядності вченого. Мовляв,
за Рентгеном уся європейська культура, а чи потрібний пріоритет ученому, котрий
афішує свою приналежність до народу, який не має державності. І на сучасному
етапі розвитку української державності з прикрістю доводиться констатувати
наявність почуття гордості за все створене вітчизняними вченими й, водночас,
провини – за те, що наш могутній інтелектуальний потенціал повністю не
використовується.
Етичні
проблеми інтелектуальної власності в Україні дедалі актуалізуються у загальному
контексті етики науки як особливої галузі гуманітарного знання, яка вивчає
науку та наукову діяльність у рамках її морального смислу і змісту.
Література:
1. Особисті немайнові права інтелектуальної власності
творців: Монографія / За заг. ред. В.В.Луця. – Тернопіль: Підручники і
посібники, 2007.
Підопригора О.О. Законодавство України про
інтелектуальну власність. – Харків: Фірма «Консум», 1997
|