А мы всё ставим правильный ответ
И не находим нужного вопроса.
Володимир
Висоцький «Мой Гамлет»
Для чого взагалі
займатися філософією? Питання виявилося справжньою «річчю у собі». Сьогодні ми точно знаємо, що не знаємо, навіщо це робити. В повсякденному
дискурсі узвичаєною стала конотація «філософії» як «багатослів’я» та
«словоблудства». Інша справа – фізика, кібернетика, економіка… Тут є предмет,
прикладний характер, результат. «Кібернетична» людина створює штучний інтелект,
аксіоматично прийнявши тезу, що мислить мозок, а не якась «людина» загалом;
«економічна» людина прагне менше працювати і більше заробляти. Чим же
займається «філософська» людина? Можна сказати, що опануванням «предмету як
такого», вивченням «людини в цілому». Така «філософія» – зовсім не філософія, і
займатися нею, мабуть, не варто ні у ХХІ столітті, ні будь-коли взагалі.
Для нинішньої епохи
властива тотальна спеціалізація, що породжує тотальну напівлюдину. І якщо ідея
про те, що людина – не центральна нервова система, не фізичне тіло, не капітал
і навіть не елементарна одиниця електорату комусь ще спадає на думку, то
розуміння того, що вона і не сумарний агрегат всього цього у свідомості homo
sapiens(а) ХХІ століття відсутнє. Апофеоз відчуження: між людською сутністю та
існуванням із шаленою динамікою культивується прірва. Професійний кретинізм та
універсальний дилетантизм мають жорстко розподілені «сфери компетенції»,
непов’язані між собою. Перше – «практика», «прикладна наука», друге – філософія
та споріднені з нею області «наведення тіней».
Разом з тим, ми живемо в
час, коли людство по суті в усіх відношеннях набуло інтегративного виміру, а
відтак – заговорило про світові кризи, глобальні проблеми, планетарну культуру,
економіку, державу та інших франкенштейноподібних артефактів світової
цивілізації. В таких масштабах і умовах справа подальшого перетворення світу
людиною з необхідністю потрапляє в залежність від фундаментального пізнання універсуму
актуальних і потенційних проблем. Платформою і конститутивним чинником такого
роду пізнання завжди була, є та має бути, насамперед, філософія. Яка саме?
Така, що вирішує сутнісні проблеми в конкретних проявах. Де немає сутнісності і
всезагальності – немає і філософії, але вона достоту відсутня і там, де панує
лише абстрактність. Словом, істинна філософія – практична. Філософія в наш час
є необхідною в тому класичному сенсі «необхідності», що має на увазі
відсутність реальної альтернативності. Звісно, альтернативи є завжди, та навряд
чи їх можна розглядати як бажані чи навіть допустимі.
Іншим ключовим моментом є
повернення філософії власної гідності. Всіляка нова філософія принципово
неможлива без освоєння категоріального багатства вже існуючої філософії в її
рафінованих зразках. Не будемо наївними, коли скажемо, що це вимагає неабиякої
наполегливості та самовіддачі від людей, які гордо номінуються «філософами». Тільки
за допомогою такого опанування можливе розуміння сутності конкретних речей і
явищ відмінне від того, що зводить мислення до мови, капітал – до сукупності
засобів і предметів праці, гроші – до золота чи валюти тощо. Як можна побачити,
ми не говоримо про необумовлене трансцендентне, наявне буття, гілеморфізм,
соліпсизм тощо, а звертаємося до цілком «земних» прикладів, щоб виявити саме
насущний характер проблем, які неможливо вирішити щонайменше без філософського
підходу.
Панічна ситуація занепаду сучасної філософії
має об’єктивно зумовлений і закономірний характер. Філософія –
квінтесенція епохи, тому всі тенденційні проблеми і протиріччя розвитку
сучасного суспільства дзеркально відображаються в царині «любові до мудрості».
Зрештою, без хиб та оман неможливе ні знання, ні свідомість. Інше питання
постає тоді, коли така інтелектуальна рецесія набуває хронічного характеру. Очевидно,
що в цій ситуації необхідно вирішувати, в першу чергу, принципові «внутрішні»
проблеми самої філософії. Йдеться про віднайдення її предмету, а надто і про
визначення статусу. Не розібравшись у відповідних труднощах, нічого й говорити
про якусь цілісну і потрібну філософію. Адже без чітко визначеного предмету,
якої б складності не було завдання його віднайдення, будь-яке знання є в
прямому сенсі знанням «ні про що».
Нарешті, філософія – це нескінченний шлях людини до себе самої. Цей шлях
відкривається перед фактом гідного запитування і долучення через нього до багатства
культури та історичного досвіду людства. Належне запитування завжди звертається
безпосередньо до самої проблеми, її іманентної логіки та власної міри і
сутності, що голосно засвідчує єдність предмету та методу, якого сучасна наука
і філософія так ретельно шукають вдень з вогнем.
|