Головна
Реєстрація
Вхід
П`ятниця
19.04.2024
10:56
| RSS
Студентське наукове товариство Інституту філософської освіти і науки


  • Головна сторінка
  • Інформація про сайт
  • Каталог файлів
  • Каталог статей
  • Форум
  • Фотоальбоми
  • Гостьова книга
  • Зворотній зв'язок
  • ПРОЕКТ ПГК
  • Дошка оголошень
  •  
    
    Наша електронна скринька NTSA_IFON@NPU.EDU.UA
    Категорії розділу
    Мои статьи [24]
    Конференції [29]
    Розміщуються матеріали конференцій, які проводяться Науковим товариством чи за його партнерства

     Каталог статей 
    Головна » Статті » Конференції

    ВИЯВ НАЦІОНАЛЬНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ЧЕРЕЗ ОРНАМЕНТУ ВИШИВЦІ

    В.В.Костюк

    Інститут філософської освіти і науки,

    ІІ курс, спеціальність «культурологія»

    Науковий керівник: доцент  А.А.Кравченко

     

    ВИЯВ НАЦІОНАЛЬНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ЧЕРЕЗ ОРНАМЕНТУ ВИШИВЦІ

    Сучасний стан нашого суспільства характеризується зростанням етнічної свідомості народу, посиленням його інтересу до вітчизняної історії та культури, до усвідомлення необхідності збереження традиційного народного мистецтва як генофонду його духовності, втрата якого загрожує існуванню самого народу.

    Звернення до життєдайних джерел народного мистецтва, до збереження та оновлення всіх його видів – це усвідомлення свого родоводу, духовних традицій, відродження культури українського народу.[5, с.5]

    Протягом тисячоліть вироблялись елементарні навички абстрагування, удосконалювались сюжетно-знакові композиції. Через тисячоліття тягнуться зв’язки орнаментальних схем, які постійно видозмінювались, збагачувались, залежно від конкретних соціально-історичних умов. Дослідники неодноразово підкреслювали, що саме орнамент української вишивки найповніше проніс крізь віки тотожність з орнаментом попередніх епох, передусім з античним геометричним.[1, с.133]

    У процесі історичного та культурного розвитку в Україні в кожній місцевості утворилися характерні орнаментальні мотиви й композиційні рішення, найбільш улюблена й поширена колірна гама, притаманні лише цьому осередкові техніки шитва. Дбайливо передавалися вони з покоління в покоління, майстри відшліфовували кращі досягнення своїх попередників, розвиваючи й удосконалюючи їх. [4,с.127]

    Вишивка своєрідно виступає у вкладній системі інших факторів, передусім мови – як ознака її приналежності до творців однієї етнічної групи людей. У ній правомірно виступають не тільки національно-специфічні ознаки, а й загальнолюдські. Вишивка входить до системи між людської комунікації, це мистецтво зрозуміле для всіх. Вивчення її у системних структурах орнаментально-композиційного вирішення, функціональних речей дає змогу визначити відмінні ознаки, специфіку художньої образності вишивок одягового, інтерєрного, обрядового призначення.[2, с.39]

    В основу геометричного орнаменту покладено найпростіші фігури: скісний та прямий хрест, квадрат, ромб, трикутник, зірчасті мотиви. Їх комбінації в різних сполученнях створюють величезну кількість композиційних побудов. Відмінною рисою геометричних орнаментів є віртуозність і ювелірність внутрішньої розробки мотивів у поєднанні з чіткою лінією, що будує всю композицію, створюючи вивірений спокійно-розмірений ритм. Це ланцюг, в якому одні елементи є одночасно частинами інших. Різноманітність мотивів досягається насамперед за рахунок застосування величезного арсеналу технік.[6, с.57]

    Вишивка відбиває живописну, графічну й орнаментально-композиційну культуру народу. Разом з тим вона є результатом як матеріально-практичної, так і духовної діяльності людей. У ній міститься інформація про орнамент, композицію, колорит, вона охоплює і сферу знань, естетичні погляди, смаки, а також звичаєво-обрядові аспекти, етичні переконання тощо.[ 2, с.71 ]

    Вишивка – це не тільки художнє оформлення речей, а й своєрідне світобачення, відтворене специфічними художніми засобами. У вишивці найглибше відображене орнаментальне багатство народного мистецтва, воно дає численні зразки геніальних композицій, неперевершених за рівнем художнього трактування в інших видах народного мистецтва.

    Сьогодні вишивка розглядається як важлива художня цінність, що виконує численні функції – естетичну, пізнавальну, комунікаційну. Цей показовий вид мистецтва, який зберіг, доніс до нас і стверджує подальший розвиток орнаментальної, графічної, живописної культури народу.[1,с.156]

     

    Список використаних джерел

    1.  Антонович Є.А., Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів: Світ, 1993 – 272с.

    2.  Кара-Васильєва Т.В., Заволокіна А.О. Українська народна вишивка. – Київ:  Либідь, 1996 – 96с.

    3.  Зельська І. Українська вишивка. – Торонто: Вінніпег, 1981

    4.  Ганжа П.О. Таємниці українського ремесла. -  Київ: Мистецтво, 1996 – 192с.

    5.  Кара-Васильєва Т.В., Чорноморець А.Д. Українська вишивка. – Київ: Либідь, 2002 – 160с.

    6.  Українська вишивка: Альбом / Т.Кара-Васильєва. – Київ: Мистецтво, 1993 –   264с.

     

     

     

    Категорія: Конференції | Додав: San-Antonio (20.06.2010)
    Переглядів: 1725 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]

    Форма входу

    Друзі сайту

    Copyright MyCorp © 2024
    Сайт управляється системою uCoz