Протягом останнього десятиріччя спостерігаються тенденції
до зміни старої, інформаційної, моделі освіти на нову – рефлексивну, що робить
акцент на розвитку мислення. Ця тема стала предметом широкого обговорення,
внаслідок активних теоретичних і практичних зусиль філософів, довести
важливість їх професійного інструментарію для розвитку навичок критичного,
творчого мислення та грамотного міркування. Неминучі
світоглядні зміни у розвитку сучасного суспільства вимагають переорієнтації
процесу навчання і виховання у напрямках його гуманізації та гуманітаризації.
Практика свідчить про те, що існує також потреба у
розвитку творчого потенціалу кожної особи, нації, суспільства, але, нажаль,
процес навчання творчості, ще не став нормою в закладах освіти, особливо
педагогічного напрямку.
«Перетворення наукових істин у живий досвід
творчої праці - це найскладніша сфера зіткнення науки з практикою» (В. О.
Сухомлинський). Творчість у педагогічній науці й практиці здійснюється в
ефективному застосуванні вже створеного досвіду, в освоєнні наукових розробок,
в умінні розвивати ідею, реалізовувати її в конкретних умовах, бачити варіанти
вирішення однієї і тієї ж проблеми, застосовувати досвід інших, створювати
свій. Творчість – це сфера, де немає
алгоритмів рішення питань і проблем. Це означає, що невід’ємними характеристиками
творчості є відкритість невідомому, здатність і готовність до ризику. Не
випадково творчість називають «вільною діяльністю вільної людини» (Ж.П. Сартр).
Специфіка
педагогічної творчості полягає в тому, що її метою є процес формування творчих
навичок. В світовій і вітчизняній педагогіці розробляються моделі ідеального
вчителя, пред’являються нові вимоги до образу «моделі» педагогів, до того
мінімуму знань, яким має володіти практично кожний спеціаліст. Японський
педагог Т. Кіучі пропонує модель вчителя, в яку включає ряд суттєвих, з його
точки зору, ознак і якостей: здатність одночасно вчити і виховувати, міцну
теоретичну педагогічну освіту, високу культуру і усвідомлення цінностей
виховання, свобода і відповідальність, причетність до інтелектуальної еліти. Спонукати,
а не керувати, заохотити - це основні завдання вчителів, бо особистісний
розвиток до рівня творчої активності можливий лише на засадах особистісно
зорієнтованого навчання й виховання.
Інноваційність як творчість, а іноді і як ризик активізує у людини
самовизначення і дієвість, вона потребує суб’єктності як особистісного прояву. Суб’єктність
в людині завжди важлива у її прояві морально-духовного рівня, творчого
потенціалу людини як суб’єкта інноваційних процесів. Однак оскільки саме людина
є суб’єктом творчості, то від рівня її внутрішньої свободи і внутрішньої
готовності до пошуку залежить, чи зможе вона взагалі відтворити щось нове, що
варте існування.
Вчитель має перетворити навчання в живий
процес, що опирається на складну історію людських сумнівів і пошуків, знахідок
і втрат, які також не абсолютні, але є історично обумовленим продуктом людської
діяльності розуміння і пізнання світу.
З такого
ракурсу є очевидним значення філософського знання. Характерними рисами
філософування є: взаємозв’язок людини, яка пізнає і діє з її вже наявним
досвідом; незалежність від точок зору інших; рефлексивна перебудова і свідома
трансформація наявних засобів мислення, пізнання і діяльності у формі
запитування («Що є…?», «Як можливо…?», «Що означає…?»). Ці характерні риси визначають
незамінне місце філософії і філософської методології в системі підготовки
кваліфікованих викладачів. Людина, яка незалежна у своїх поглядах, має
аналітичний і критичний склад розуму, творчій підхід до процесу навчання,
безумовно, знатиме чому і як навчити підростаюче покоління.
Суспільство потребує людей,
які вміють навчати, тобто стати частиною навчальної діяльності і бути
зацікавленим у самозміні та здібним до неї. Той, хто вміє навчати, уміє
фіксувати межу своїх можливостей і виходити за неї.
|