Професійне самовизначення є винятково важливим етапом у
житті кожної людини, оскільки правильно здійснений професійний вибір зумовлює
успішність професійної діяльності особистості та її психологічний комфорт.
Більш того, професійне самовизначення опосередковано впливає й на рівень
соціально-економічного розвитку та добробут суспільства, адже правильно обрана
стратегія вибору особистістю майбутньої професії забезпечує не лише її власний
життєвий і професійний успіх, але й дозволяє їй зробити максимальний внесок у
процвітання своєї держави.
Дослідженню даної проблеми присвятили свої праці ряд видатних вчених-психологів
нашої країні та зарубіжжя: М.В.Великожон, Ю.В. Вінтюк, О.І.Вітковська,
М.Р.Гінзбург, А.М.Голомшток, Є.В.Єгорова, Є.О.Климов, Г.С.Кожухарь, В.О.Моляко, В.Ф.Моргун, Н.А.Побірченко,
М.С.Пряжніков, В.В.Рибалка, В.Ф.Сафін, М.Л.Смульcон,
З.С.Становських, Б.О. Федоришин, О.О.Яшин. Вони вважають, що
формування вибору життєвих цілей і професійного самовизначення молодої
особистості потребує такого підходу, який враховує її особистісні якості та
професійні здібності, орієнтується на її суспільні і професійні цінності та
інтереси, підпорядковується вимогам ринку праці, особливостей підготовки її до
майбутньої праці тощо.
Словосполучення «професійне самовизначення» застосовується не лише стосовно
професіоналів, які вже успішно реалізувалися у певній професії, але й до тих,
хто перебуває ще на початку визначення свого професійного шляху (Є.О.Клімов,
М.С.Пряжніков). Дане поняття завжди передбачає самостійність, свободу
професійного вибору людини, активний пошук можливостей формування і розвитку
себе як повноцінного учасника співтовариства професіоналів.
Психологічний зміст процесу професійного самовизначення в науковій
літературі розглядають з двох сторін: 1) орієнтування у різних видах діяльності
і 2) здійснення вибору професії та формування професійного плану, що мають як
соціально-психологічний, так і внутрішньо-психологічний аспекти.
Специфічною психологічною основою особистісного самовизначення в юнацькому
віці є вперше усвідомлювана спрямованість на майбутнє, яка стає головним виміром юнаків (І.С.Кон). Життєві
плани – це явища не тільки соціального,
але й морального характеру. Вони не вичерпуються питанням «Ким бути?», а також
містять в собі вирішення проблеми «Яким бути?», що стає важливим етапом на
шляху морального самовизначення.
Професійне самовизначення виявляє найтісніші зв'язки з
соціальним, оскільки пов'язане з ним ситуативно і змістовно. Водночас, воно
невіддільне від самовизначення людини у сфері світогляду, моральної позиції,
життєвого сенсу і Я-концепції, які зумовлюють її багатосторонні зв'язки зі
світом, в тому числі характер її діяльності.
Професійне
самовизначення старшокласника, з одного боку, залежить від широти та якісних
характеристик досвіду і ступеня його усвідомленості суб’єктом, що
відображено в уявленнях про себе та світ професій, з другого -
детермінується рефлексивними змістами, якими оперує школяр у виборі професійної
діяльності. В нашому дослідженні ми зупинимось на мотиваційній стороні
професійного визначення старшокласника.
Внутрішні мотиви вибору тієї або іншої професії – її суспільна
і особиста значущість; задоволення, яке приносить робота завдяки її творчому
характеру; можливість
спілкування, керівництва іншими людьми тощо. Внутрішня мотивація виникає з потреб самої
людини, тому на її основі людина працює із задоволенням, без зовнішнього
тиску. Зовнішня мотивація – це заробіток,
прагнення до престижу, боязнь засудження, невдачі тощо. Зовнішні мотиви
можна розділити на позитивні і негативні. До позитивних мотивів
відносяться: матеріальне стимулювання,
можливість просування по службі, схвалення колективу, престиж, тобто
стимул-реакції, заради яких людина вважає потрібним докласти свої зусилля. До
негативних мотивів відносяться дії на
особу шляхом тиску, покарань, критики, засудження і інших санкцій негативного
характеру. Переважання внутрішніх мотивів і позитивної зовнішньої мотивації
найефективніше з точки зору задоволеності працею.
В нашому дослідженні взяли участь учні 9 та 11 класів
гімназії НПУ імені М.П.Драгоманова у кількості 50 осіб (24 – 9-класників, 26 –
11-класників). Використання методики «Мотив вибору професії» К.Замфір показало
наступні результати:
Ø
серед учнів 11 класів 12 (46,1%)
виявили внутрішню індивідуально-значущу мотивацію (і), 5 учнів (19,2%) –
внутрішню соціально-значущу мотивацію (с), 7 учнів (26,9%) – зовнішню позитивну
мотивацію (+), 2 (7,6%) – зовнішню негативну мотивацію (-);
Ø
серед 9-класників 8 (33,3%)
виявили внутрішню індивідуально-значущу мотивацію (і), 4 учнів (16,6%) – внутрішню
соціально-значущу мотивацію (с), 7 учнів (29,1%) – зовнішню позитивну мотивацію
(+), 5 (20,8%) – зовнішню негативну мотивацію (-);
Перевага внутрішньої мотивації учнів 11 класів засвідчує
високий ступінь її рефлексії у виборі професії, тоді як у 9-класників цей
рівень значно менший. Серед них високий відсоток тих, хто не до кінця
усвідомлює необхідність «авторства» у виборі професії і потребує кваліфікованої
допомоги фахівців у цьому питанні.
Довгий час проблемами профорієнтації у школі займались вчителі, шефи
підприємств до яких належала школа. Сьогодення засвідчує необхідність
проведенні спеціального психологічного супроводу у професійному становленні
старшокласника, що здійснювалось би психологічною службою освітнього закладу.
|