Чорнойван
Я.В.
Інститут
філософської освіти і науки,
V
курс, спеціальність «Релігієзнавство»
Науковий
керівник: доктор
історичних наук, проф. І.І. Дробот
ОСВІТА
І ВИХОВАННЯ У ВІРІ БАГАЇ
Сьогодні
духовність є однією з найважливіших компонентів формування базової культури
особистості. Виховувати через навчання – це головний шлях вирішення проблеми
формування духовності молодого покоління.
Великий
та цікавий досвід застосування морального виховання в освіті мають різноманітні
релігійні організації та громади, однією з яких є віра Багаї.
Головна тема вчення віри
Багаї, що є наскрізною в її Писаннях, – єдність і гармонія [4, с.11], які мають
охоплювати усі сфери життя, а особливо у сфері виховання та освіти дітей. Про особливий
статус освітньо-виховної діяльності громади багаї свідчать Писання основоположника
віри Багаулли та праці його послідовників: «Найбільшими
діяннями, які може зробити людина в своєму служінні Всемогутньому Богові, є
освіта і виховання дітей...» [1, с.37].
В Писаннях віри є поради, повчання, що показують, як
правильно здійснювати освіту, а також роз’яснення про особистість учителя та
його роль в освітно-виховному процесі, про особистість учня та особливості
дитячої психіки [2].
Сьогодні багаї виступають за розгортання всезагальної
кампанії по розвитку морального виховання, про що йдеться в Заяві Міжнародного
товариства багаї з приводу Всесвітньої конференції ООН на вищому рівні з
соціального і економічного розвитку в Копенгагені в травні 1995 року. В ній
стверджується важливість підтримки місцевих ініціатив в усьому світі по залученню
морального виміру в систему дитячої освіти, що прискорить процес становлення особистості
як взірця моральної та духовної досконалості [5, с.18].
Основними
компонентами освітньо-виховної діяльності віри багаї, що передбачена
П’ятирічним Планом Всесвітнього Дому Справедливості – головного
адміністративного органу віри Багаї, – є дитячі класи, підліткові групи та навчальні
гуртки.
Дитячі
класи – це нескладні уроки, на кшталт
недільних шкіл. На цих уроках діти заучують молитви і уривки з Писань, слухають
розповіді і прості виклади принципів Учення, співають, грають.
Підліткові
групи є пріоритетним напрямом
діяльності громад багаї. Багаї вважають, що останній момент, коли ще можна
зробити з дитини людину – це період від 12 до 15 років. Для підлітків Інститут
Рухі теж розробив масу цікавих матеріалів – «Йти прямою дорогою», «Сила слова»,
«Вітру підтвердження» та інші.
Навчальні гуртки використовують абсолютно
конкретні матеріали, розроблені Інститутом Рухі. Основним завданням проекту Рухі – створення
методики духовного виховання людини і спрямування її до активної участі в
розвитку цивілізації. Основна послідовність курсів, пропонована Інститутом Рухі
(«Рухі» означає – духовний), спрямована на розвиток духовних і моральних
якостей людини [3].
Освітні
матеріали, що сформовані багаї, спрямовані на формування особистості викладача,
розвиток навичок і здібностей для
проведення занять з дітьми, для формування особистості
дитини, в арсеналі духовних якостей якої будуть моральні норми та ідеали, любов
і повага до ближнього, любов до світу та людства, творчість, жага до знань,
життєва позиція, розуміння своїх мети і призначення в житті.
Виховні
структури віри Багаї працюють в дусі недільних шкіл та мають релігійну спрямованість.
Проте, якщо зосередити увагу на методах, прийомах і засобах виховання, що успішно
застосовуються громадою багаї, ми отримаємо доповнення до особистого
педагогічного арсеналу. Адже життєво важливі задачі, котрі стоять перед
сучасною цивілізацією – подолання соціальної й національної несправедливості,
потребують докорінного перетворення суспільної свідомості, нового духовного відродження
людства.
Сучасний
вчитель повинен переосмислити й відійти від усталених у суспільстві канонів
моральних цінностей та оновити свої методи для виховання майбутнього покоління.
Список
використаних джерел
1.
‘Abdu’l-Bahá, «Bahá’í
Prayers» (U. S. 1985 Edition).
2.
Духовное образование
детей. Институт Рухи. Книга 3. Духовное Собрание Бахаи России. Исправленное
издание. По материалам книг: «Teacher Training Manual for children classes, age
6, Ruhi Institute»; «Teaching Children’s Classes. Grade 1» – Санкт-Петербург,
2000. [електронний ресурс] / Независимая архивная служба «Архивы – память
громады» // Режим доступу: http://bahaiarc.narod.ru/books/Ruhi3-2-r.htm
3.
Институт Рухи [електронний ресурс]/ Дальнейшие
размышления об Институтах по Обучению
– подборка писем Международного Центра по обучению / Библиотека исследователей
Веры Бахаи // Режим доступу:
http://www.bahai-library.com/russian/teach/institut.html
4.
Иоаннесян Ю.А. Вера Бахаи / А.Ю. Иоаннесян – СПб. : Азбука-классика;
Петербургское Востоковедение, 2003. – (Мир Востока).
5.
Процвітання людства: Заява Міжнародного співтовариства
багаї на Всесвітньому самміті ООН у Копенгагені, берез. 1995 р.. — К. :
Національні Духовні Збори Багаї України, 2004.
|