В.В.
Грушецький
Інститут
філософської освіти та науки,
І курс, спеціальність
«філософія (практична психологія)»
Науковий керівник: доцент, кандидат філософських наук Магеря О.П.
МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛІЗМУ
Кризовий стан справ у сучасній Україні й безперспективні
спроби його подолання набувають дедалі застійного характеру. Певна частина
населення нашої держави вбачає причину такої суспільно-політичної ситуації у
бракові національної єдності, ефективної інтегруючої ідеології й низькому рівні
національної самосвідомості багатьох
громадян. У цьому контексті набувають актуальності концептуальні оцінки,
висловлені М. Міхновським понад століття тому: «Головна причина нещастя нашої
нації — брак націоналізму серед широкого загалу її [...]. У нас на Україні
націоналізм дуже принизився: наша нація, виключаючи небагатьох переважно із
інтелігенції, — не націоналістична...».[1, с. 111]
Проте, як і в історичному минулому, поняття націоналізму
виходячи з реалій соціально-класової антагоністичності суспільства, набуває
різних світоглядно-політичних тлумачень. Стрижневим у визначенні феномену
націоналізму є його кваліфікація як системи ідей, настанов і вчинків, в якій
домінує ідея національної самосвідомості. Американський філософ середини ХХ
ст.. Б. Шейфер визначив націоналізм як «групову лояльність», «прагнення
політичної незалежності, безпеки нації й турботу про її престиж», «догму про
те, що індивідууми живуть виключно задля нації, котра є ціллю у самій собі». [2,
с.6] Політолог Г. Кон зауважує, що «шляховою зіркою історичного розвитку у
Європі після 1789 року є націоналізм. Тому увесь зазначений історичний період є
«добою націоналізму» з подальшим
переробленням у «паннаціоналізм». [3, с.26]
Виходячи з логіки класової боротьби, теорія марксизму
небезпідставно констатує наявність двох стереотипів націоналізму. Для першого з
них – націоналізму пригноблених – характерне загострене почуття національної
самосвідомості, прагнення відстояти й примножити потенціал національної
культури у нерозривній єдності із завданнями національно-визвольної боротьби,
зміцнити свою націю економічно та політично.
Для другого – націоналізму гнобителів є іманентними проповідь
богообраності певної домінуючої нації, надмірне підкреслення цінностей своєї
нації та її зверхності над іншими, проповідь нетерпимості до інших націй і
народів, категоричне заперечення асиміляції з ними. На небезпеці саме такого
різновиду наголошував визначний французький військовий і політичний діяч Шарль
де Голль, говорячи, що у націоналізмові домінує «ненависть до інших народів».
Відвертою сутичкою представників різних політичних сил
супроводжувалось недавнє відкриття в «Українському домі» виставки фотографій і
документів під назвою «Волинська різня: польські та єврейські жертви ОУН-УПА». Причину
такого неоднозначного ставлення до націоналізму в нашій країні слід шукати у
вітчизняній історії. Тривале гноблення українців різними імперіями спричинило
появу, так званого, радикального, «крайнього націоналізму». Проте, як рух і
ідеологія, він значною мірою став продуктом копіювання західноєвропейських
зразків. І. Лисяк-Рудницький вважав, що у «доктрині націоналізму вчувається відгомін
ірраціоналістичних, волюнтаристичних і віталістичних теорій, що користувалися
свого часу популярністю в Західній Європі (Ф. Ніцше, А. Бергсон, Ж. Сорель, Г.
Лебон, О. Шпенглер та ін.)» [4, с.249]
Але, на думку Дж. Армстронга, в українському варіанті «інтегрального
націоналізму» можна знайти й «міцні елементи ліберальних, демократичних, а
також, і християнських принципів, навіть якщо учасники руху заперечували їх. У
практичній діяльності навіть найрадикальніших груп ніколи не бракувало пошани
до формальної освіти, установленого авторитету права на індивідуальний та
громадський вибір». [5, с. 249] Засадничі ідеї українського націоналізму
спочатку поєднували у собі національні прагнення із загальнолюдськими та
демократичними ідеалами, але, після поразки революції 1917-1921 рр., він набув
радикальних рис з відвертим протиставленням моральних та
громадянсько-національних цінностей. Саме це викликало неоднозначне ставлення
різних груп суспільства до нього.
За історичною аналогією, із статутів сучасних
націоналістичних об’єднань бажано усунути положення шовіністичного,
антидемократичного й аморального характеру. Сформулювавши нові, позбавлені
етнонаціональної нетерпимості гасла, необхідно проводити активну пропаганду
серед різних прошарків та соціальних груп. Така діяльність потребує не лише
масовості, а й належного інвестування, при зацікавленості цією справою
представників малого та середнього бізнесу. Лише таким чином можна досягти не
тільки позитивного сприймання ідеології націоналістичних організацій, а й
реального зростання їхньої чисельності та ефективної діяльності. Що ж
стосується теоретичного осмислення проблем, пов’язаних з феноменологією
українського націоналізму, то воно не замикається в колі суто «націологічних»
чи «етнологічних» питань. Інтелектуальний, а отже, й морально-етичний аспект
цієї проблеми є значно ширшим. Є всі підстави стверджувати, що без такого
контексту неможливе переосмислення української історії, принаймні її новітнього
періоду.
Список використаних джерел
1.
Націоналізм —
всесвітня сила // Справа української інтелігенції в програмі Української
Народної партії. Б. м., 1905.
2.
«Nationalism: myth and reality»,
N. Y., 1955.
3.
«The age of nationalism», N. Y., 1962.
4.
Лисяк-Рудницький І.
Націоналізм// Історичні есе – К.: Основи, т. 2, 1994.
5.
Armstrong J. A.
Myth and History in the Evolution of Ukrainian History. Edmonton, 1992.
|