У наш час людська цивілізація знаходиться у стані
перехідного періода, для якого характерна велика кількість трансформацій. До
теперішнього часу людина жила в умовах постійної зміни парадигми існування, яка
фактично залежала від відношення людини до природи на цьому етапі існування. Актуальність
теми полягає у філософсько-антропологічному дослідженні корейської міфології, оскільки Корея, постійно була зв’язана з природою як
міфологічно, так і релігійно, вчасно переборювала внутрішні конфлікти.
Важливим аспектом дослідження західного суспільства з
позиції філософсько-антропологічного аналізу є проблеми та методи у вихованні
моральності людини,поваги до старших, у
розумінні не віддільності людини від природи. Тоді як східне суспільство
знайшло метод вирішення цих проблем. Мораль корейського народу тримається на
збережених традиціях. Саме тому важливо, зважати на досвід минулих поколінь, і
синтезувати його вже з набутим досвідом та знаннями. Багатовікова культура
Кореї в різноманітті її форм є головним інструментом національного відродження.
Встановлено, що етика Конфуція мала великий вплив на
відображення тенденцій стабілізації людських відношень. Виховувала в корейському
народі людяність, справедливість, знання та довіру. Тоді як буддизм,
однозначно, ідеологічне відображення
соціально – економічних змін, що відбувались в надрах давньокорейського
суспільства. Корейці притримувались тієї думки, що буддизм – це основа морального
виховання, а конфуціанство – основа державного правління.
Історія Кореї починається з заснування першої корейської
держави – Древнього Чосону (Кочосон) – що виникло ще в 2333 р. до н.е. Згідно
легенді, записаній в найдревнішій ,,Самгук Юса’’ засновником цієї держави
вважають Тангуна – сина жінки – ведмедиці і небожителя. Пізніше держава першою
постраждала від китайців у 109 р. до н.е. Корея, досить довгий час знаходилась під управлінням
Китаю, пізніше Японії, але не дивлячись
на це змогла зберегти особливості своєї ментальності, традиції, більше
того вплинути на культуру і архітектуру країн - завойовників. В древні часи
Корея – місце трансформації релігійних і етичних вчень Сходу - буддизму, конфуціанства і даосизму на їх
шляху від Китаю до Японії.
Відтак, важливим аспектом аналізу та дослідження на нашу
думку є те, що міфологія Кореї переплітається з історією. Варто відзначити, що
китайська міфологія мала надзвичайний вплив на корейську. У розповідях про
Тангуна - засновника корейської держави
– згадується про його китайське походження. Час його народження асоціюється з
ерами правління китайських імператорів. В астральному міфі про трьох дітей, що
перетворилися на небесні світила ( Хосуні
- на сонце, Тальсуні – на місяць, Пельсуні – на зірки), так, як і в
китайській міфології, земля і небо поєднані мотузками. Зображення сонця і
місяця відповідають китайським (сонце – трилапий ворон, місяць – три лапа
жаба). Серед корейських тотемів є й китайські запозичення: жаба, дракон,
єдиноріг – цилінь, птах – фенхуан.
Власне корейськими є етіологічні, тотемічні та анімістичні міфи.
В етіологічних міфах походження рельєфу місцевості
пояснюється діяльністю рук велетнів. Пагорбки утворилися від ніг
хазяйки гори Халласан, яка була для неї узголів’ям. Гора Пектусан утворилася з
екскрементів велетня. Сонячні та місячні затемнення зумовлені тим, що вогненні
собаки царя темряви бажають викрасти світила,проте їм це не вдається: відкушені
частини сонця та місяця повертаються на свої місця.
Відпливи та припливи викликаються драконом, що вповзає та
виповзає з печери. Землетруси, за уявленням корейців, відбуваються у зв’язку з
тим, що велетень переставляє бронзовий стовп, який підпирає небо, з одного
плеча на інше.
Анімістичні міфи у корейській міфології пов’язані з
тотемічними . В порівнянні з китайською міфологією, уявлення корейців про духів
є більш розвинутими та деталізованими. Усі явища природи тут заселяли духи.
Шанувались зірки, особливо Велика Ведмедиця та Південна
Полярна зірка. Саме з зірками були пов’язані долі людей( великі – символи
велетнів, дрібні - простих смертних ).
Були духи хмар, дощу, вітру, грому, блискавки. Під впливом китайських уявлень
найпопулярнішим були духи гір (які асоціювалися з тигром – хазяїном гір) і духи
вод – морів, річок, ставків, боліт, криниць(які асоціювалися з драконами).
Серед духів рослин особливо шанувалися лавр, полин, персикове дерево, женьшень:
вважалось, що ці рослини мають магічні
сили, допомагають лікувати хвороби та приносять щастя. Давні корейці шанували
духів місцевості ( стовпи або старі дерева біля входу у селище асоціювалися зі
світовим деревом ), домашніх духів,але побоювались злих духів – чортів, привидів,
хвороб.
Про пантеїстичні уявлення давніх корейців свідчать
тотемічні культи півня, сороки, жабки, равлика, собаки, сороко ніжки, змія,
свині, земляного черв’яка ( та інших зазначених вище).
Відтак, світогляд корейців розуміємо як синтез природи і
людини, в їх гармонійному поєднанні. Ці два поняття є не відірвані один від
одного. Природа сприйметься,як жива істота, до якої поважливе ставлення. Крім
того, ще до появи на території Кореї вірувань (буддизму,
конфуціанства,даосизму)всі безкінечні явища світу пояснювались взаємодією
протилежних сил, а сам світ,як різні комбінації з п’яти першоелементів – вода,
вогонь, земля, дерево, метал. За багаторічну історію корейці не втратили
зв’язку з природою, а тільки закріпили і врівноважили.
Підсумовуючи вище сказане, вважаємо, що помилкове
зарахування корейської культурного досвіду до китайського або японського до сих
пір заважає розвитку поглядів на міфологію і релігію цієї країни. Насправді
Корея має більш ніж двох тисячну історію, багаторічні філософські суперечки,
життя багате на традиції і звичаї. Детальний філософсько-антропологічний аналіз
корейської міфології допомагає вирішити моральні і культурні проблеми західного
суспільства, які без внесення змін, можуть викликати глибоку кризу філософської
думки.
Список використаних
джерел
1. История философии: Учебник для высшей
школы/Под общей редакцией Н.И Горлача, В.Г Кременя, В.К. Рыбалко. – Харьков:
Консум, 2002. – 752с./ с. 108-131.
2. Философский словарь: основан Г. Шмидтом.
– 22-е, новое, переработ. Изд. Под ред. Г. Шишкоффа / Пер. с нем. /Общ. Ред. В.А. Малинина. – М.: Республика,
2003. – 575 с./ с.221-222
3. Васильев Л.С./История Востока: В 2 т. Т.
1: Учеб. по спец. «История». – М.: Высш. Шк., 1994. – 495 с: ил. / с. 427- 433
4. Васильев Л.С./История Востока: В 2 т. Т. 2:
Учеб. по спец. «История». – М.: Высш. Шк., 1994. – 495 с. / с. 227 – 229 /с.
389 – 390
5. История стран Азии и Африки в новейшее
время(1917 – 1945)/ Ч. 1., - / Изд. Под ред. М.Ф. Юрьевича. - Москва:
Издательство московского университета,
1976. – 255с./ с. 57 – 66
6. Сергійчук І.М./
Новітня історія країн Азії та Африки(1918 – кінець ХХ ст.): Посібник для
студентів вищих навчальних закладів. – 2-ге вид., стер. – Суми: ВТД
«Університетська книга», 2003. – 288с./ с. 107 -117
7. Руссова С.Н. / Корейськая
мифология /Поэтика восточных литератур: пособие для студ. –
М.: 2000/ с. 70 – 82
8.
Искусство стран и народов мира. Архитектура. Живопись. Скульптура. Графика.
декоративное искусство.. Гл.ред. Б. В. Иогансон. Т. 2; Замбия - Мозамбик/М., « Советская
Энциклопедия», 1965./ (Краткая художественная энциклопедия. Энциклопедии.
Словари. Справочники)./656 с. С илл. 69 л. Илл./ с. 471 – 485
9.
Дахно І.І,
Тимофієв С.М / Країни світу:Енциклопедичний довідник. – К.: МАПА, 2005. – 608
с. – (Б – кА нового українця)./ с. 248 – 254
10. Журнал Koreana.Корейское искусство и
культура/ Том 4, №4. Зима 2008/ с. 8 - 13
|