«Треба лише трохи побачити
і почути, щоб потім довго
думати і багато зрозуміти»
Дж. Бруно
В сучасному світі нам звичне розділення
природничих, математичних наук від філологічних та філософських. Ще змалечку ми
зіштовхуємося з
ними, виділеними в окремі шкільні
предмети,
а далі розвиваємо своє знання,
вступаючи
чи
то на математичні,
природничі або ж
філологічні
факультети. Та
варто було
б згадати
появу
перших університетів (Болонського, Паризького),
де всі
вони були складовою єдиного факультету – філософського (вільних мистецтв). Що вже й говорити, якщо ми вирішимо зазирнути
ще давніше – в колиску
західноєвропейської
філософії
– античність. Там
неприховано
панує філософія, в якій зароджуються
і розвиваються всі науки. З часом від неї відділяються області, щодо яких можливе
більш конкретне вивчення. Хоча процес виділення і відокремлення нових галузей
знання йде безперервно, все рівно залишається величезна область, яку ми ще не
здатні осягнути і осмислити. Чим більше ми дізнаємося і вивчаємо, тим істотніше
розуміємо як багато ще передує нашому вивченню. Ця сфера невідомого постає ніби
нерозгаданою частинкою пазлу, на яку направленні наші думки та філософські
пошуки.
Я вважаю, що істинний взаємозв’язок
природничих наук та філософії не можна розкрити на конкретних прикладах,
тому-що це більш фундаментальне явище, коріння якого йде в основи пізнання нами
буття. Воно має численні прояви (теорії в області синергетики, нанотехнології,
вчення про ноосферу та ін.), список не варто продовжувати, тому-що ми можемо
звернутися до прикладу будь-чого і побачити в ньому прояв зв’язку природи та
думки. Не може відбутися якесь відкриття і залишитися при цьому в вакуумі, про
нього завжди починають говорити, воно починає розвиватися в нашому розумі. Що ж
до нашої сучасності, можна сказати, що знання розвивається в геометричній
прогресії – більше відкриттів, більше думок, більше областей, з якими ми маємо
справу. І це є рушій розвитку. Проте так було завжди і так само значимо в
античності чи сучасності , щоправда з більшим розмахом.
Завдяки розвитку природничих наук,
з’являються нові філософські системи, нові аспекти, вивченням яких в подальшому
і займається філософія. Природознавець зіштовхується з багатьма питаннями і
явищами, які не можливо пояснити спостереженням чи констатацією фактів, вони
потребують обробки мисленням. Окремі аспекти мають бути узагальненими і
підведеними до закономірностей. В рамках конкретної науки знання розвивається
за певною структурою та принципами, і підходить до своєї межі, крізь яку
переходить в філософію, виокремлення меж якої є діло безглузде і неможливе. З
цього ми розуміємо, що природознавство не може існувати саме по собі, окремо
від філософії. І нам варто знімати капелюхи перед вченими, які віддавали цьому
належне і тому зараз ми можемо цілковито насолоджуватись їх працями. Мабуть,
найбільш видатною такою постаттю для українського горизонту є Володимир
Іванович Вернадський. Відомий природознавець зауважував, що філософія і
природничі науки - це є неминучі і невід’ємні сторони одного процесу, які
виокремлюються лише в нашому розумі. Природознавство - матеріал, дані, які в
подальшому переробляються за допомогою мислення, а філософія –коріння та життєвий
простір будь-якого наукового пошуку, і лише їх поєднання здатне проявити нам
повну картину.
В давні
часи дослідження обмежувались місцевістю, на якій проживали люди та явищами,
які були характерні для цієї місцевості. В сучасності межею природознавства є
наш всесвіт і нам немає доступу до всіх інших всесвітів, які теоретично можуть
існувати. Але чи є це gnorabimus
природознавства і філософії? Навряд. Розвиток технології, яким славиться наше 21 сторіччя, є каталізатором в цьому процесі.
Накопичується маса нових емпіричних знань, які потребують до себе уваги. Це
відбувалось споконвіків, є актуальним і зараз. Лише від нас залежить на скільки
швидко ми просуватимемося в нескінченність.
|