Головна
Реєстрація
Вхід
Вівторок
26.09.2017
20:09
| RSS
Студентське наукове товариство Інституту філософської освіти і науки


  • Головна сторінка
  • Інформація про сайт
  • Каталог файлів
  • Каталог статей
  • Форум
  • Фотоальбоми
  • Гостьова книга
  • Зворотній зв'язок
  • ПРОЕКТ ПГК
  • Дошка оголошень
  •  
    
    Наша електронна скринька NTSA_IFON@NPU.EDU.UA
     Дневник 
    Головна » 2010 » Листопад » 15 » «Культурно-історичний аналіз банкноти однієї гривні, яка змінювалася протягом 1992-2006 років»
    21:36
    «Культурно-історичний аналіз банкноти однієї гривні, яка змінювалася протягом 1992-2006 років»

    Поліщук Галина Володимирівна

    викладач-стажист кафедри дизайну Херсонського національного технічного університету, Херсон (Україна)

    «Культурно-історичний аналіз банкноти однієї гривні, яка змінювалася протягом 1992-2006 років»

    Анотація Дослідження присвячене українським купюрам номіналом в одну гривню, культурно-історичному аналізу цих  банкнот, які змінювалися протягом 1992-2006 років.

    Исследование посвящено украинским купюрам номиналом в одну гривну, культурно-историческому анализу этих банкнот,  которые изменялись  в течении 1992-2006 годов.

    Research is devoted to Ukrainian monetary unit in one hryvna, cultural and historical analysis of this banknotes, which were changed during the 1992-2006 period.

     Актуальність. Національна валюта – це свого роду «візитна картка» держави, тому, окрім функцій грошового обігу, вона презентує країну у світовому масштабі.

    14 листопада 1991 року Президія Верховної Ради України прийняла постанову «Про національну валюту в Україні». Так почалась історія нашої валюти.

    Метою дослідження є культурно-історичний аналіз грошової одиниці однієї гривні, яка змінювалася протягом 1992-2006 років.

    Дизайн грошей – не просто декоративне доповнення, це упредметнений носій державності, що формує імідж й образ країни у візуальній площині. Засоби дизайну – потужне ідеологічне, символічне знаряддя.. Візуальна мова давно ввійшла в інформаційний і предметний зміст повсякденного життя , вона формує соціальне середовище сучасної людини, ця мова зрозуміла всім соціальним верствам населення. Банкноти завжди були не тільки утилітарним платіжним засобом, але й до певної міри квінтесенцією національних символів. Традиційно на банкнотах разом з портретами   фігурує автентична орнаментика. Наша держава не є винятком.

    Символи мають велике значення для будь-якої культури, адже саме вони несуть у собі основне смислове навантаження, відіграють головну роль у побутових і релігійних дійствах, служать засобом вираження й комунікації. Символ – не просто графічне зображення на ритуальному або ж побутовому предметі, сьогодні ж орнаментика стала  частиною дизайну українських грошей.

    За час існування валюти нашої держави, дизайн банкноти номіналом в одну  гривню суттєво змінювався  4 рази (1992, 1994, 2004 та 2006 років), кожного разу змінювалися кольори, композиція та розміри купюр. Але для дизайну всіх банкнот  характерна наявність древньої української орнаментики та зображення історичного минулого.

    Для всіх банкнот цього номіналу характерне зображення портрету князя Володимира Великого Хрестителя (960 - 1015), в іншому дизайн розбіжний. Цей вибір пояснюється тим, що Володимир став першим карбувати гроші, за його правління грошова одиниця стала називатися гривнею, тому розміщення його портрету на банкноті номіналом в одну гривню логічне і символічне.

    Банкнота 1992 року має розміри 13,4 на 6,9 см. Переважаючий коліртемно-зелений або оливковий. На аверсі по центру графічний портрет князя Володимира.
    На реверсі – гравюрное зображення руїн Херсонеса. Дизайн обох сторін доповнено орнаментами. Композиція симетрична, центральне зображення аверсу та реверсу  взято у три рамки, найменша з яких обрисами нагадує відкритий іконостас. Цей елемент християнської обрядовості підкреслює внесок зображеної історичної постаті та вказує на основну релігію країни. Портрет Володимира Великого обрамляють плетені орнаменти, притаманні епосі правління князя, також орнаментика зустрічається на його одязі. Найбільш поширеним елементом в орнаменті є кільця, по переплітаються між собою та формують складніші форми. Плетений орнамент приходить на зміну древньому геометричному. Він відбиває тяжіння до міфічності й фантастичності образів. Візерунки плетива підсилюють нереальність зображення. У мистецтві Київської Русі плетиво ускладнене, лінії утворюють вигадливі малюнки.

    На портреті голову Володимира вінчає корона, що також своєю формою дещо нагадує відкритий іконостас з хрестом на основній арці. У такій короні Володимир постає також на банкноті 1994 року,  починаючи з 2004 одна гривня набуває нового вигляду. Портрет розміщають інший, де корона змінюється оздобленою коштовностями шапкою, що нагадує більш пізній князівський атрибут – шапку Мономаха. Єдиним портретним зображенням, сучасним правлінню Володимира Великого, є друковані ним золоті та срібні монети, де князь зображений за візантійським каноном з хрестом, голову його вінчає корона з наборних деталей, що найбільше нагадує корону Костянтина IX Мономаха . Подібна зображена на банкнотах  1992 та 1994 років. На наш погляд, зміна портрету, 2004 року є логічно не зрозумілою.

    Композиція банкноти 1994 року випуску  асиметрична, купюра розміри 13,2 на 6,5 см. На ній використаний той же портрет, що на купюрі 1992 року, проте переміщений вправо. Рамка з обрисами іконостасу залишається лише на аверсі, проте зображена фрагментарно, тому виглядає менш доцільною. На банкноті з попередньої композиції частково залишився елемент плетінки, але в орнаментальне оздоблення також було включено елементи стилю бароко. Таке поєднання зробило композицію менш цілісною та  гармонійною.

    Справа з’явилася вертикальна смуга заповнена ромбами та орнаментом «чортополох». В. І. Бібікова, досліджуючи древню мізинську культуру та кістки мамонта, знайдені при розкопках, трактувала штучний ромбічний орнамент як вираження «побажань про міць, силу, благоденство», пов'язаних з мамонтом як головним джерелом їжі, а отже, і блага [3] .Чортополох (реп’ях), за повір’ям, відганяє лихе, чіпляє колючками щастя. Вишитий на одязі захищає господаря, притягує вдачу [2]. Цей символ поширений у вишивках як жіночого, так і чоловічого одягу.

    Банкнота зразка 2004 року розміри 11,7 на 6,17 см, виконана у зелено - сірих відтінках. На аверсі праворуч - графічне зображення Володимира На реверсі центральний елемент дизайну - зображення Граду Володимира в Києві, праворуч від якого розміщена художня композиція, що включає військові обладунки, хрест і елементи декору часів Володимира Великого. Композиція асиметрична, центральну частину складають зображення святих, а також сітка з цифрами «1».

    По периметру банкноти розміщені квадрати, вписані один в один. Цей давній символ у монографії М. Качаєвої трактується як Світова гора, основа та вершина, колодязь-тунель, вісь світу, скрижаль[4]. Міфологічні функції Гори різні. Вона виступає як найбільше розповсюджений варіант трансформації древа світового. Гора часто сприймається як модель всесвіту, у якій відбиті всі основні елементи й параметри космічного устрою [1].

    В одязі князя Володимира та  в оздобленні купюри використані орнаменти родючості, поєднання чоловічого та жіночого початків. За дослідженнями О. Берегової, це символ родючості [2]. На реверсі зверху і знизу в ряд розташована чотирьохпелюсткова квітка, вписана у коло, найімовірніше це «квітка папороті» – символ росту.багато різних поглядів мають різні науковці, основним з яких є гармонізація простору відносно чотирьох сторін світу.

    Банкнота зразка 2006 року має розміри 11,75 на 6,2 см, відрізняється від попередньої новою гамою відтінків. За основу було взято кольори українського прапора.

    Українські купюри були розроблені різними дизайнерами, тому немає єдиної об’єднуючої лінії, яка б формувала загальну концепцію, банкноти оздоблені древньою орнаментикою, проте часто елементи конфліктують за розташуванням і смисловим навантаженням. Нові тенденції роблять банкноту досягненням високих захисних технологій, дизайн стає мінімалістичним і лише доповнює технічну сторону виготовлення грошей. Останні українські банкноти поступово все більше нагадують європейські євро, втрачають орнаментальне оздоблення, перетворюються на красиву картинку без глибокого наповнення.


    Ключові слова :  гривня, банкнота, дизайн, орнамент, символ.


    Література:

    1. Бонград-Левин Г., Грантовский Э.. Від Скіфії до Індії.    СПб.,  2001 р. с. 183
    2. Берегова О. Символи слов’ян.   СПб.:  Діля, 2008,  с. 73
    3. Бiбiкова В. I. Про джерела геометричного стилю в палеолітичному мистецтві Схiдної Європи. — К., 1966, с 7-15.
    4. Качаєва М. А Скарби руського орнаменту. — М.: Білі альви.,  2008.  с 25-26

     


    Переглядів: 822 | Додав: fon_G | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]

    Форма входу

    Календар
    «  Листопад 2010  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930

    Друзі сайту

    Copyright MyCorp © 2017
    Сайт управляється системою uCoz