Головна
Реєстрація
Вхід
Неділя
24.09.2017
10:23
| RSS
Студентське наукове товариство Інституту філософської освіти і науки


  • Головна сторінка
  • Інформація про сайт
  • Каталог файлів
  • Каталог статей
  • Форум
  • Фотоальбоми
  • Гостьова книга
  • Зворотній зв'язок
  • ПРОЕКТ ПГК
  • Дошка оголошень
  •  
    
    Наша електронна скринька NTSA_IFON@NPU.EDU.UA
     Дневник 
    Головна » 2009 » Жовтень » 14 » Гуманітарна наука. Секція: 3.Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи. Автор роботи: О.О. Іванченко
    19:55
    Гуманітарна наука. Секція: 3.Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи. Автор роботи: О.О. Іванченко
    «Значимість культурологічного знання у вирішенні глобальних світових проблем»
     
    Іванченко Ольга Олександрівна, студентка Інституту філософської освіти і науки

    Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Київ

    Напрям І: Гуманітарна наука

    Секція 3: Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи

     

    Для того, щоб зрозуміти чи є культурологічне знання загальнозначимим, треба визначити чим саме займається культурологія.

    Культурологія вивчає культуру, а культура - це все що створено руками і розумом людини на протязі всієї історії людства [2, с 8]. З цьго витікає, що культурологія охоплює всі грані людської діяльності. Але вивчає все це через призму цінностей та світовідчуття індивіда конкретної епохи. Культурологія принципово близька до інших гуманітарних дисциплін: філософії, соціології, психології, етнографії, мистецтвознанню, естетиці, історії, антропології наукам лінгвістичного профілю, літературознавству та іншим, вона активно залучає методи і принципи цих наук, використовує їх досягнення та результати, інтерпретує, аналізує та узагальнює, обмірковує і оцінює [4]. Людина що вивчає культурологію отримує не тільки колосальний об’ем знань про культуру різних часів і народів, але й росте як особистість, підвищує свій моральний рівень.  

    Однією з найважливіших характеристик сучасної світової ситуації постає подальше загострення глобальних проблем і суперечностей, що стосуються долі усієї світової спільноти. Відсутність позитивного вирішення цих суперечностей може призвести до загибелі людства внаслідок термоядерної і екологічної катастрофи [1, с 7]. З чого ж все почалось? Перша велика криза почалася приблизно дві тисячі років тому назад, коли рухнули племінні світи, коли з однієї сторони імперія, змішуючи племена, руйнувала племенну замкнутість, а з іншої філософія руйнувала племінні світобачення. Виходом з цієї кризи  стало откровення, що дало те що прийнято називати Головною книгою, яка витіснила племенну міфологію та світобачення філософів (це Біблія, Коран, конфуціансько-даоський канон, тощо), навколо неї ліпилася культура середньовіччя. Цей середньовічний синтез рухнув спочатку на Заході, а потім, в звязку з експансією Заходу, зашатався у всьому світі. Соперництво пап та імператорів не дало утворитися середньовічній імперії. В торгових і ремісницьких імперіях укоренилася практична логіка. Християнська цивілізація була побудована на «трьох китах»: еврейській релігії, грецькій філософії і римському праві. Звідси нестійкісь союза і можливість обособлення окремих сфер, що вирвалися на волю і розпочали самостійний розвиток. Замість незбувшогося імперського порядку зявився національний порядок. Зявилася система держав, звязаних загальною спадщиною античності і середньовіччя, але кожна зі своєю національною мовою, особливостями культури. Склався свого роду «концерт націй», в якому кожна тема (відродження, бароко, класицизм, тощо) поперемінно програвалися всіма інструментами, і то одна, то друга національна культура захоплювала провідну роль. Зворотною стороною плюралізму національних культур стали війни, але кидалися в очі успіхи науки, промисловості, політичних і правових установ, і розвиток здавався прогресом – рух від поганого к ліпшому, поки світові війни не зруйнували цієї ілюзії. Після другої світової війни криза придбала не тільки духовні виміри, але й сугубо матеріальні контури: екологічного безвихіддя і загрози атомної ночі [3, с 172-173].

    Яким же може бути вихід з цієї кризи? Я вбачаю його насамперед у діалозі. В діалозі, коли на основі спільного між культурами, вони будуть ставити питання самі собі, в результаті яких будуть народжуватись нові сенси. Зрозуміло, що цей процес неможливий без освіччених людей, які мають уяву про спільне і відмінне у різних культурах, які можуть знайти точки зіткнення культурних інтересів. В. М. Межуєв ставить питання про проблематику культурної самоіндефікації [1, с 8], коли індивиду, який вивчає всю різноманітність культур, складно визначитися, до якої конкретно він сам належить. Але я не бачу в цьому проблеми, я бачу велетенський плюс який допомагає побачити культури зі сторони, зрозуміти основну проблематику. Бо таке бачення дає змогу не зациклюватися на якійсь визначеній, «своїй» культурі, і захищати на самперед не свої інтереси, не  інтереси якоїсь окремої нації,  а інтереси всього людства, створювати нові шляхи вирішення загальнолюдських проблем. Є відомий вислів «хто володіє інформацією – володіє світом» і мені дуже хотілось би, щоб ця влада не належала вузькому кругу осіб, а була досяжна кожному. Бо тільки коли кожний, або майже кожний усвідомить проблеми сучасного суспільства, з’явиться можливість їх вирішення.

    Отож я думаю що без вивчення і розвитку такої науки як культурологія неможливе вирішення основних глобальних проблем, та подальший розвиток суспільства.

     

    Список використаної літератури

    1. Бичко А. К. Та ін. Теорія та історія світової і вітчизняної культури. Курс лекцій. – К.: Либідь, 1992.
    2. Культурология как наука: за и против.// Вопросы философии. – 2008. - №11.
    3. Померанц Г. Диалог культурных миров // ОНС, 1994 – № 5. 17. Ракитов А. И. 
    4. http://psylib.org.ua/books/levit01/txt026.htm
    Переглядів: 449 | Додав: fon_G | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]

    Форма входу

    Календар
    «  Жовтень 2009  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
       1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031

    Друзі сайту

    Copyright MyCorp © 2017
    Сайт управляється системою uCoz