Головна
Реєстрація
Вхід
Вівторок
25.07.2017
20:48
| RSS
Студентське наукове товариство Інституту філософської освіти і науки


  • Головна сторінка
  • Інформація про сайт
  • Каталог файлів
  • Каталог статей
  • Форум
  • Фотоальбоми
  • Гостьова книга
  • Зворотній зв'язок
  • ПРОЕКТ ПГК
  • Дошка оголошень
  •  
    
    Наша електронна скринька NTSA_IFON@NPU.EDU.UA
     Дневник 
    Головна » 2009 » Жовтень » 14 » Гуманітарна наука. Секція: 3.Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи. Автор роботи: О.І. Матицин
    19:21
    Гуманітарна наука. Секція: 3.Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи. Автор роботи: О.І. Матицин
    «До питання аналізу акту міжособистісної комунікації»
     
     
    Матицин Олексій Ігорович, студент Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    Напрям I: Гуманітарна наука

    Секція 3: Критерій адекватності гуманітарного знання: принципи, методи та підходи

     

      

       Теорія комунікації складається з двох основних типів – контактного  та  технічного. Перший з них відповідає прямій (безпосередній) комунікації тобто комунікації один на один, другій відповідає   непрямій (дистанційній), коли між сторонами, що спілкуються існують просторово – часові розриви і тому інформація передається за допомогою технічних засобів. Акт міжособистісної комунікації може включати в себе як один так і два типи разом. Внаслідок обмеженого обсягу роботи зупинимось на першому.

       У тій частині акту, що передбачає пряме спілкування, між діючими особами має місце комунікація, що будується на “безпосередніх” (прямих, контактних), “аксіальних” (направлених точно визначеному адресату) та “двосторонніх” (при яких партнери постійно обмінюються ролями) зв’язках. Ці види зв’язків впливають на 1) засоби кодування повідомлень, 2) організацію текста (текст як впорядкована совокупність інформації - повідомлення), 3) статус партнерів. Розглянемо по порядку ці три пункти.

       У контактній комунікації основним засобом кодування (1) слугує, звичайно, мова, але каналами можуть слугувати й інші органи відчуттів, причому всі вони можуть працювати одночасно. Не тільки мова, але й інтонація, міміка, жести, рухи тобто все те, у чому проявляється особистість людини, і те, що є доступним для спостерігання партнера по спілкуванню, - може стати знаком (знак – узагальнений засіб кодування повідомлень).

       Більш того, не тільки інтонація, міміка, рух або дія, але й річ, предмет або звук природного світу, входячи до актів спілкування, можуть набути знакової функції.

      В прямій комунікації про “текст” та його організацію (2) можно казати лише умовно, якщо розуміти під текстом не лише зміст, який передано за допомогою знаків і доступний для сприйняття, а й таке повідомлення, просторова фіксація якого була не випадковим явищем, а необхідним засобом свідомої передачі цього повідомлення його автором.

       Зрозуміло, що в ситуації безпосереднього (прямого) спілкування, як частині народного свята, повідомлення спрямовано на виклик відповідних реакцій у адресата. Ці реакції – як то зміна поведінки, зворотнє повідомлення – в умовах двосторонньої комунікації є діями у відповідь. Текст набуває характер реплік, якими обмінюються партнери.

       Такі реплікиМ.М.Бахтін пропонував називати висловлюванням”. “Существенным признаком высказывания – является его обращенность к кому – нибудь, его адресованность. В отличии от значащих единиц языка – слова и предложения, - которые безличны ничьи и никому не принадлежат, высказывание имеет и автора и адресата”. ”Высказывание с самого начала строится с учетом возможных ответных реакций, ради которых оно, в сущности, и создается” [1, с. 58].

        При такому сприйнятті “висловлювання в першу чергу несе таку інформацію, яка впливає на відповідну поведінку  сприймаючої системи.

       Розглянемо особливості статусу комунікуючих партнерів (3) в умовах безпосередніх, двосторонніх взаємовідносин”. Якщо відправник ставить перед собою завдання не тільки передати адресату деяку інформацію, а намагається добитись від нього потрібної (відповідної) реакції, він будує свою репліку з урахуванням очікувань партнера. Тому у міжособистнісній комунікації адресант і адресат не просто обмінюються місцями, але кожен з партнерів приймає на себе роль іншого для того, щоб найбільш вірно спровокувати його на потрібну зворотню реакцію (у випадку відправника) або точніше зрозуміти інтенції відправника (у випадку отримувача). Відповідність між відправником та отримувачем перетворює партнерів в єдину систему, а їх репліки виявляються засобом керування поведінкою, коли один з партнерів передає іншому таке повідомлення, з якого той сам робить висновки, що є вигідними для першого, а не керуванням шляхом передачі простих команд.

       В результаті у висловлюванні як адресованій репліці зливаються по меньшій мірі три аспекти інформації: конгнітивна (інформація про предмет розмови), модальна (інформація, що передає повідомлення про інтенції того хто говорить, про його відношення до предмету розмови і до адресата) та прагматичну (регулятивну інформацію, що спонукає адресат на визначену адресантом дію).

       Для нормального функціонування  соціокультурної спільноти необхідна підтримка комунікативного балансу. Це поняття зумовлює наявність достатньої кількості інформації про своїх сусідів для того, щоб можна було організувати нормальні відносини, починаючи з торгових відносин та взаємодопомоги, закінчуючи брачними союзами. Для традиційного укладу є наявним цілий ряд комунікативних каналів, що забезпечують взаємообмін інформацією. Найбільш повним серед них за складом є, наприклад, народне свято. Саме у процесі святкування можна було отримати достатньо чітке та повне уявлення про особливості культури, побуту, мови та поведінки усіх учасників акту комунікації, включаючи одяг, матеріальний достаток, соціальне положення, що потім слугувало основою для будування стратегій взаємного спілкування. І саме міжособистісна комунікація відігравала у цьому процесі величезну роль.   

      

    1. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., 1979

    Переглядів: 442 | Додав: fon_G | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]

    Форма входу

    Календар
    «  Жовтень 2009  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
       1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031

    Друзі сайту

    Copyright MyCorp © 2017
    Сайт управляється системою uCoz