Головна
Реєстрація
Вхід
Четвер
23.11.2017
18:37
| RSS
Студентське наукове товариство Інституту філософської освіти і науки


  • Головна сторінка
  • Інформація про сайт
  • Каталог файлів
  • Каталог статей
  • Форум
  • Фотоальбоми
  • Гостьова книга
  • Зворотній зв'язок
  • ПРОЕКТ ПГК
  • Дошка оголошень
  •  
    
    Наша електронна скринька NTSA_IFON@NPU.EDU.UA
     Дневник 
    Головна » 2010 » Листопад » 15 » «Філософсько-педагогічний та культурологічний смисл концепту Мартіна Гайдеґґера “давати вчитися”»
    21:13
    «Філософсько-педагогічний та культурологічний смисл концепту Мартіна Гайдеґґера “давати вчитися”»

    Возняк  Степан Володимрович

    аспірант кафедри філософії Національного університету «Львівська політехніка», (Львів)

    «Філософсько-педагогічний та культурологічний смисл концепту Мартіна Гайдеґґера "давати вчитися»

    Вчитель – це той, хто дає вчитися. - Ніби, тавтологія, з іншого боку, парадокс. Проте гайдеґґерівські ідеї саме через свою парадоксальність містять у собі вражаючу простоту і ясність, оскільки одразу ж звертають нас і занурюють у суть самої справи.

    Ми звикли казати, що вчитель, особливо – добрий вчитель це той, хто дає знання, міцні знання. Так і оцінюємо: цей – дає знання, а той – не дає. І не тільки ми, але й різноманітні контролюючі інстанції. На противагу такому представленню Мартін Гайдеґґер визначає покликання вчителя – давати вчитися: «Вчити ще трудніше, ніж вчитися. Це, мабуть, знають; проте осмислюють це рідко. Чому учити трудніше, ніж учитися? Не тому, що вчитель повинен володіти більшою сумою знань і весь час тримати їх напоготові. Учити трудніше, ніж учитися, тому, що учити означає: давати вчитися. Справжній вчитель нічому іншому і не дає вчитися, окрім учитися навчанню. Тому часто його дії також викликають враження, що у нього, власне, нічому не вчаться, якщо під «вчитися» раптом розуміють тепер тільки постачання корисними відомостями. Учитель попереду учнів єдино у тому, що йому потрібно вчитися ще набагато більше, ніж їм, а саме: даванню-вчитися. Вчитель повинен бути здатним на те, щоб стати більшою мірою тим, кого навчають, ніж його учні. Вчитель набагато менше впевнений у своїй справі, ніж будь-хто з учнів у своїй [1, с. 101]».

    Філософсько-педагогічний смисл цієї ідеї М. Гайдеґґера, на нашу думку, полягає у радикальному переосмисленні сутності навчання. Вчитель – не той, хто транслює чи ретранслює певну інформацію, а той, хто вводить себе разом із своїми учнями у певну ситуацію, в істотності котрої її учасники здатні побачити, почути, вчутися у присутність неприхованого, істини як такої, αλήθεια. «Вчитися означає: приводити наші справи і вчинки у відповідність з тим, що приносить нам кожна зустріч з істотним. Щоб таке приношення стало для нас можливим, ми маємо вирушити в путь [1, с. 39].»

    Зауважимо: вчитися – не значить певним чином поповнювати багаж знань, озброюватись корисною для подальшого життя інформацією, а вирушати в путь, протягом якого наші справи і вчинки (тобто усе наше єство, а не просто свідомість, інтелект) приводяться у відповідність.  З чим? – А з тим,  що до нас «у тому чи іншому випадку звернене по істині [1, с. 35]». Тобто, приводити себе у відповідність не просто з чимось зовнішнім, покладеним перед нами, а з таким чимось дивним, загадковим, що мало того, якось звернене до нас, звертається до нас, але ще й здійснює це «по істині», за своєю істиною. – Саме так звертатися до нас  може лише не що інше, як культура і тільки культура, живе і найвище уособлення  (індивідуація) якої є особистість іншого. А це вже – власне культурологічний, як на наш погляд, смисл гайдеґґерівського концепту «давити вчитися». Греки не «переживали» творіння свого мистецтва, а «дозволяли собі перебувати у присутності їх явленого сяяння [1, с. 44]». Отже, сутність мистецтва вчити – вести себе та своїх учнів на той шлях, до врешті-решт, нарешті можна дозволити собі перебувати у присутності явленного сяяння витворів людського духу. А це значить – йти назустріч, бути готовим до зустрічі «з істотним», щоб, власне, зустрітися із самим собою.

     

    1.  Хайдеггер М. Что зовется мышлением? / М. Хайдеггер ; [пер. с нем. Э. Сагетдинов] – М. : Академический Проект, 2007. – 351 с. – (Философские технологии).


    Переглядів: 365 | Додав: fon_G | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]

    Форма входу

    Календар
    «  Листопад 2010  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930

    Друзі сайту

    Copyright MyCorp © 2017
    Сайт управляється системою uCoz